De Partij van de Arbeid constateert, dat de verbetering van de verkeersdoorstroming op de Algerabrug gericht is op het autoverkeer en vooral hebben plaatsgevonden vanuit de Krimpense kant. De recent onderzochte alternatieven, zoals een auto- en fietsveer, bleken echter niet te kunnen worden gerealiseerd. Het veer tussen Krimpen en Capelle is vanuit de Krimpense kant niet haalbaar en het veer tussen Stormpolder en IJsselmonde bleek niet rendabel te kunnen worden geëxploiteerd. Volgens de Partij van de Arbeid is het echter wel mogelijk om op de korte termijn de facilitering van het fietsverkeer over de Algerabrug te verbeteren.
Aan de Krimpense kant van de brug kan het fietspad worden verbreed, zodat het snelle dalende fietsverkeer geen gevaar is voor het langzame ‘klimmende’ verkeer. Bovenaan het fietspad aan de Krimpense kant van de brug kan voor het veilig op- en afstappen van fietsers een plateau worden aangebracht. Zowel aan de Krimpense als de Capelse kant van de brug kunnen overdekte fietsroltrappen worden gerealiseerd, zoals in Rotterdam al jaren goed functionerend bij de fietstunnel onder de Maas. Volgens de PvdA kan door de maatregelen het fietsverkeer over de Algerabrug worden gestimuleerd en de (bijna)ongelukken in het fietsverkeer worden verminderd.
De Partij van de Arbeid heeft de wethouder verkeer, Gerrit Boudesteijn, gevraagd de aangegeven mogelijkheden tot het verbeteren van het fietsverkeer over de Algerabrug te onderzoeken en aan te geven wanneer hij een eerste conceptontwerp voor de verbeteringen kan presenteren.
De wethouder is bezig om met de betrokken partijen een mobiliteitsplatform te vormen. De Partij van de Arbeid ondersteunt het mobiliteitsplatform graag met ‘de bestorming’ van Den Haag voor de benodigde financiële bijdragen vanuit de Provincie en het Rijk.