Als een lange rechte racebaan ligt de 30 kilometerzone in de Wethouder Brouwerstraat te wachten op het eerste ongeval. Na de herinrichting van hun straat ligt er een uitnodigende kaarsrechte racebaan klaar. De bewoners worden dagelijks geconfronteerd met voorbijrazende auto’s vlak langs de spelende kinderen. De bewoners hebben al diverse malen aan de bel hebben getrokken over de verkeersveiligheid in hun wijk.
Het probleem is, dat bij de afgelopen herinrichting van de Wethouder Brouwerstraat en vele andere straten in Krimpen, de inrichting van de weg niet overeenkomt met de daar geldende maximumsnelheid. Er ligt een kaarsrechte straat, die uitnodigt tot gasgeven, maar er mag maximaal 30 worden gereden. Dat deze inrichting van de straat voor levensgevaarlijke situaties zorgt, zal geen verbazing wekken.
De bewoners hebben hier onlangs melding over gemaakt tijdens het buurtbezoek van PvdA Krimpen. De PvdA heeft de zorgen van de bewoners uiteraard serieus genomen en hier ook aandacht in de lokale media voor gevraagd. Volgens burgermeester Vroom kunnen de plaatselijke Boa’s hier niets in betekenen, want zij mogen geen verkeer – en of snelheidscontroles uitvoeren.
Tijdens de behandeling van de begroting op 10 november heeft PvdA Krimpen samen met Krimpens Belang aandacht gevraagd voor deze gevaarlijke situatie. Wegen horen namelijk ingericht te worden in relatie met de geldende maximumsnelheid. Een rechte racebaaninrichting zou niet moeten kunnen in een 30 kilometerzone. PvdA Krimpen en Kimpens belang verzochten om deze gevaarlijke wegen te inventariseren en daarna stuk voor stuk aan te pakken. Verkeersveiligheid is zeer belangrijk in woonwijken waar veel kleine kinderen spelen.
Het huidige college partijen, Leefbaar Krimpen, SGP en het CDA zagen hier nu niets in. Het zou volgens hen wel aan de orde kunnen komen tijdens het opstellen van de volgende verkeer – en vervoersvisie. De verkeer – en vervoersvisie wordt echter voorlopig nog niet behandeld. Een nieuwe visie biedt ook geen oplossing voor de huidige problemen. De bewoners hebben daar nu helemaal niets aan.
De SGP vond het opnieuw aanpassen van straten maar kapitaalvernietiging. Blijkbaar mag verkeersveiligheid niets kosten. Zoals bij zoveel onderwerpen op dit moment koos Leefbaar Krimpen dezelfde lijn als de SGP. Alle verkiezingsbeloftes zijn blijkbaar vergeten. Het CDA nam niet eens de moeite er iets over te zeggen en stemden ook gewoon tegen.
De motie voor verkeersveilige 30 kilometer wegen, is uiteindelijk alleen gesteund door Stem van Krimpen, Krimpens belang en PvdA Krimpen. Bij deze partijen is de verkeersveiligheid nog wel in goede handen.