PvdA Krimpen voorlopig niet actief in Gemeenteraad

Door Coen Derickx op 13 oktober 2023

PvdA Krimpen voorlopig niet actief in Gemeenteraad

De afgelopen anderhalf jaar werden door PvdA Krimpen een flink aantal moties ingebracht. De moties waren bij de coalitiepartijen #LeefbaarKrimpen #SGPKrimpen #CDAKrimpen echter niet welkom. Er ontstond een vorm van machtspolitiek, bijvoorbeeld met de opmerking: “stem maar tegen, want we doen het toch !“.

Deze bestuursstijl maakte het zeer lastig om een politiek debat te voeren en met de coalitiepartijen afspraken te maken. De raadsfractie van de PvdA werd daardoor gehinderd bij het opkomen voor de belangen van onze kiezers.

Democratie is ook elkaar wat gunnen!

Tijdens de behandeling van de kadernota in juli, zijn we na het geven van onze inbreng, vertrokken uit de raadzaal, omdat we vonden dat er een helder en krachtig signaal over de politieke gang van zaken moest worden gegeven.

Dit heeft u in Het Kontakt van 11 juli 2023 kunnen lezen. We hebben aangegeven dat we weer deelnemen aan de besluitvorming in de commissies en de gemeenteraad als een goede bestuurlijke samenwerking kan worden gerealiseerd.

De raadsfracties van de #StemvanKrimpen en #KrimpensBelang hebben vergelijkbare ervaringen en gaven ook een dergelijke melding af.

Tijdens de zomervakantie heeft de burgemeester de drie coalitiefracties verzocht om met de #StemvanKrimpen, #KrimpensBelang en de #PvdAKrimpen in gesprek te gaan om te zoeken naar mogelijkheden voor verbetering. Deze gesprekken hebben plaatsgevonden in augustus. Begin september is het verslag van deze gesprekken vastgesteld.

Medio september hebben de PvdA, Stem van Krimpen en Krimpens Belang de coalitiepartijen voorgesteld om op basis van concreet aangegeven punten samen aan de verbetering van de samenwerking te gaan werken. Ons doel was om na overeenstemming over het voorstel weer deel te gaan nemen aan de vergaderingen van de commissies en de gemeenteraad. Dat voorstel werd echter niet beantwoord. Dit betekent dat wij nog niet deelnemen aan de vergaderingen.

Op 21 september besloot de burgemeester een opdracht te geven aan een adviseur om gesprekken te voeren met alle 8 raadsfracties. De gesprekken met de coalitiefracties werden dus niet afgerond. Helaas werd hierdoor een vertraging van 1 maand opgelopen. Op 5 oktober heeft de raadsfractie van de PvdA het gesprek gevoerd met de door de burgemeester aangestelde adviseur. Hoe gaan we verder? Het rapport van de adviseur wordt voor op 25 oktober verwacht. Wij verwachten dat op basis van het rapport tot een gezamenlijk verbetertraject voor de samenwerking in de gemeenteraad kan worden gekomen.

Vanuit dat perspectief kunnen we dan weer gaan deelnemen aan de vergaderingen van de commissies en de gemeenteraad.

Coen Derickx, fractievoorzitter PvdA Krimpen

Coen Derickx

Coen Dericks is raadslid  voor de PvdA in het college van Krimpen aan den IJssel Even voorstellen: Ik ben Coen Derickx en woon samen met mijn vrouw Ingrid en dochter Shirti al jaren in Krimpen a/d IJssel. De afgelopen 35 jaar ben ik als manager en adviseur actief in het openbaar bestuur. Ingrid werkt al

Meer over Coen Derickx